gototopgototop

معرفی تازه های نشر

کتاب " خشت و كمارج  " منتشر شد .

این کتاب به کوشش " ايرج خسرواني " توسط بنیاد فارس شناسی و با همکاری انتشارات اديب مصطفوي  در تیراژ 1000 نسخه  چاپ و انتشار یافت .

خشت و كمارج در...

اوقات شرعی



نقشه هواشناسی فارس

نقشه گردشگری فارس

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterکل بازدیدها344430
 15 مهمان حاضر

اهدای عضو اهدای زندگی

ما را چه می شود؟؟؟ انسجام سه نسل و شکل گیری تاریخ PDF چاپ نامه الکترونیک

انسجام سه نسل و شکل گیری تاریخ ، سخنی پیرامون انتقال تجربه ی تاریخی

باید مرزی بین حال و گذشته وجود داشته باشد. کی گذشته است؟ تا کی حال است؟ چه قدر گذشتن از حال گذشته را شکل میدهد؟ و چه قدر گذشتن از گذشته تاریخ را به وجود می آورد.

اهل فکر در تاریخ در هر جایی تقریبا به این مطلب بر خورده اند. خصوصا وقتی که به تاریخ کنونی میرسند و باید وقایع چندی پیش نقل شود. مورخان در هر جایی بسته به شرایط جامعه ی خود جوابی به این سوال داده اند. مورخ شهیر جهان اسلام ابن خلدون نظری مشهور دارد مبنی بر اینکه :

پس از گذشت یه نسل «پدر ، فرزند و نوه» تاریخ محسوب میگردد. زیرا این مدت زمان ایجاد یک تجربه تاریخی است.

شرح این تعریف از این قرار است که هنگامی که نوه وارد خانواده ای شود، پیوند بیشتر با دو نسل قبل از خود است یعنی نسل پدر بزرگ و مادر بزرگ زیرا والدین مشغول کارهای روزانه اند و فرزندانی که نزد بزرگترها قرار میگیرند این امکان برای آنها فراهم میشود تا از تجربیات نسل قبل از والدین خود استفاده نمایند. به همین ترتیب به مرور زمان انتقال تجربه از این طریق استمرار میابد.

این انتقال تجربه هم در بعد فردی است و هم در بعد جمعی. در بعد فردی بزرگان فامیل تجربیات شخصی دارند که در قالب خاطره یا نصیحت برای نوه ها تعریف میکنند. در بعد جمعی خاطراتی در قالب داستان از نسل های قبل به بزرگان انتقال یافته که میتوان آنها را عصاره فرهنگی آن نسل یا آن جامعه دانست.

 

زندگی مدرن و هسته ای شدن نهاد خانواده امکان این انتقال فرهنگ را تا حد زیادی از جوامع ما گرفته اما انتقال تجربه از طریق گرد آوری ادبیات و داستان های فولکلور (folklore) هر جامعه میتواند تا حدی مانع از انقطاع تاریخی و فرهنگی نسل ها گردد. حفظ پیوند تجربه تاریخی استمرار هویت بومی را به همراه دارد. حفظ هویت بومی نیز مصونیت ها و فواید زیادی دارد که در مبحثی جدا به آن پرداخته خواهد شد.

(برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به مقاله سخن سردبیر در مجله رشد آموزش تاریخ مقاله: خاطره تاریخی و آسیب شناسی آن، تالیف دکتر عبد الرسول خیر اندیش)

 
ما را چه می شود؟؟؟ PDF چاپ نامه الکترونیک

ما را چه شده؟؟؟ بررسی اهمیت مسائل تاریخی و ادبیاتی

مباحثی که ذیل عنوان " ما را چه شده؟؟؟ " بر روی وبگاه بنیاد فارس شناسی قرار میگیرد، نوشتارهایی است که به اهمیت و ضرورت مطالعات تاریخی میپردازد. در این مجموعه نوشتار ها سعی شده تا هر مبحث منفک از مبحث قبلی بوده تا خواننده در صورتی که به یکی از مباحث دسترسی پیدا نکرد دچار انقطاع در مطلب نگردد اما تمامی مطالب ارتباط کلی و معنادار با یکدیگر دارند و طبیعتا در نوشتار های آتی مباحث گذشته به عنوان پیشینه معرفتی لحاظ شده و به فراخور بحث به آنها اشاره میشود و پژوهشگر در صدد تعریف و تفصیل مباحث گذشته بر نمی آید.

 

یکی از اهداف مهم این نوشتار ها این است که ضرورت و اهمیت مطالعات ادبی و تاریخی به انواع مختلف آن به زبان ساده بیان نموده تا آثار گرداوری و پژوهشی این دو رشته صرفا مطالبی سرگرم کننده برای خواننده اطلاق نگردد و در پی آن ارزش آثار بنیاد فارس شناسی در ابعاد مختلف ان برای خواننده تبیین گردد.

 
ما را چه می شود؟؟؟ زنان و تمدن سازی PDF چاپ نامه الکترونیک

زنان و تمدن سازی


در غالب تمدن های دنیا زنان نقش بسیار مهمی در فرهنگ و تمدن سازی داشته اند. زیرا تربیت کودک در سنینی که با مادر خود بیشترین دم خوری را دارد موجب میگردد تا روحیه و اخلاق کودک طبق تعلیماتی که از مادر، به او میرسد شکل گیرد.
در دولت شهر اسپارت و جمهوری روم برای این نقش مادری اهمیت بسیاری قائل بودند. ارزشهای یونان و روم باستان مبنی بر میهن پرستی و جنگاوری از طریق داستانهایی که مادران برای فرزندان خود تعریف میکردند به نسل بعد انتقال میافت و از زمان نو نهالی کودکانی پرورش میافتند که بتوانند در آینده برای توسعه طلبی دولت روم سربازانی مناسب باشند.
همین امر در سایر تمدن ها و ملل نیز جریان داشت در تاریخ سری مغول داستانی از ازدواج آهویی ماده و گرگی نر آمده آمده که از نسل آنها مغولها شکل میگیرند. این داستان همراه با تمام حس آزادگی و غرور از طریق داستان به نونهالان مغول انتقال یافت و سر انجام با این تربیت مادرانه بود که توانستند با حداقل امکانات امپراطوری وسیعی تشکیل دهند. سایر تمدنها مانند هند، چین و ژاپن نیز این انتقال ارزشها از طریق روایتهای داستانی – تاریخی مادرانه به کودکان را بسیار مهم می دانستند.
در فرهنگ ایرانی این انتقال ارزش به نحو قابل توجه ی انجام می شد. نخستین کلاس درس کودک ایرانی خانه اش بود که مادر داستانهای دلاوری های پهلوانان و جنگجویان را برای وی بیان می نمود. این شیوه تربیت ارزشهای جامعه مانند شجاعت، جنگاوری، غیرت، از خود گذشتگی و ... را به نونهال انتقال داده و او را برای اهداف بلند مدت جامعه آماده می کرد و تعهدات وی را نسبت به جامعه مشخص می نمود. بدین ترتیب زنان خانه نشین وظیفه ای جز این نداشتند که « نشینند و زایند شیران نر». بدین ترتیب اولین تاریخ ایران یعنی تاریخ حماسی؛ به دست این زنان ایجاد شد. اکنون پر واضح است که نقش تمدن ساز زنان بسیار مهمتر از آن بود که مستقیما وارد عرصه ی سیاسی یا نظامی شده و منسبی را در دست گیرند.
جوامع غربی با تضعیف نهاد خانواده، هویت سازی ملی را طریق نهاد های آموزشی و رسانه ها مد نظر قرار دادند ولی همچنان مادران هویت فرزندان خود را با داده ها تاریخی شکل میدهند. اما متاسفانه در جامعه ما نه خبری از هویت سازی سنتی است و نه هویت سازی رسانه ای از این رو، کودکی که غالب وقت خود را با کارتونهای غربی پر می کند هویت کودک غربی را نیز اقتباس کند بدون آنکه از لحاظ ساختار فکری و فرهنگی با آن سنخیّتی داشته باشد. و حال ما زمانی در پی مقابله با تهاجم فرهنگ غربی بر می آییم که کودک بیست ساله شده و تقریبا کار از کار گذشته.


ظرفیت حال حاضر کشور ما برای تربیت مادرانه و انتقال ارزشها در خانه بسیار مناسب است. چرا که تعداد زیادی از صندلی های محیطهای آکادمیک خاصه رشته های انسانی توسط زنان و دختران پر شد و این سرمایه ای است برای نسل آینده. مادران تحصیل کرده راویان جدیدی از تاریخ این مرز و بوم اند پس باید برای آنها آموزش های خاصی در نظر گرفت. مسلما به دلیل مشغله های زیاد نمیتوان این آموزش را مانند کلاسهای درسی برگزار نمود ولی می توان در زمانهای مناسب این آموزش را انتقال داد مانند
1-        استفاده از صدا و سیما در مواقعی از شبانه روز که زنان خانه دار بیشتر وقت آزاد داشته و میتوانند برنامه ها را دیده یا بشنوند.
2-        گرد همایی ها در مراکز آموزشی و فرهنگسراهای موجود در سطح شهر
3-        ترویج و نشر کتابهای داستان تاریخی که مبتنی بر ارزشهای ایرانی باشد.

تاریخ شفاهی و ادبیات عامیانه به اندازه تاریخ رسمی در این نوع آموزش موثر اند از این رو داستانهای عامیانه و نقل های مردمی از تاریخ شاید سندیت تاریخی درستی نداشته باشد اما مطالب آموزشی و فرهنگ ساز کمی ندارد.

 
تجربه ای از کودتای 28 مرداد PDF چاپ نامه الکترونیک

یاد آوری از تجربه ای کهنه

28 مرداد برای ما ایرانی ها روزی فراموش نشدنی است. روزی که به وضوح چهره دول قدرت مند جهان برای ما نمایان شد و سیاستی که گروه های مختلف سیاسی در قبال آن گرفتند. از این ماجرا برداشتهای گوناگونی شده و هر کس بسته به دلبستگی های خود آن را تحلیل نموده است اما آنچه که در این ماجرا بسیار مشهود است، رقابت بین المللی بر سر ایران می­باشد. از دیر باز تا کنون، اشخاص، جوامع و دول  مختلف برای ما ایرانی ها یا بد بودند یا خوب. یا دشمن بودند یا دوست. به قول اساتید مردم شناسی تفکر اهورا و اهریمن هنوز در خاطر ایرانیان است و بر قضاوت آنها تا ثیر می گذارد این امر موجب می گردد تا قضاوت واقع بینانه از ما گرفته شود. 61 سال پیش نیز چنین حالتی رخ داد.
قدرت های بزرگ جهانی در حال جابجایی بودند. لیبرالیسم آمریکا جایگزین استعمار انگلیس در دنیا می شد و در نتیجه رقابت این دو به کشورهای ضعیف و مستعمره نیز کشیده شد. از دید عده ای این دو کشور مجموعا غرب محسوب می شده و هر دو پیوند خونی با یکدیگر دارند پس جبهه ای مشترک دارند و لذا در برابر هردو آنها یک سیاست اتخاذ کردند.
عده ای از کمونیسم و انگلیس خسته شده بودند و مخالفت آمریکا با آن دو را، همراهی با منافع ایران می دانسته و چشم امید به آمریکا بستند. اما همه اینها نگاهی صفر و صد بود کسی درست تحلیل نکرد که آمریکا در پی منافع خود است انگلیس هم همینطور. این دو در جاهایی با هم تفاهم دارند. باید دید در کجا با یکدیگر تضاد دارند. در جاهایی تضاد باید در سیاست نقاط تضاد دشمن را پر رنگ نمود نه نقاط تفاهم.
اما دشمنان ما به خوبی این مطلب را درک نمودند و نقاط تضاد ما را پر رنگ نمودند و تفاهم ها را از بین بردند. برای ما پذیرفتن دشمن دیروز اسان تر از دوست دیروز بود. نتیجه آن کودتایی بود که هیچ  طیف از ایرانی ها را به منافع خود نرساند و تنها بهره بردار این جریان آمریکا بود. جالب آنکه عده ای از دولتمردان مانند زاهدی تنها با طرح گنگ آمریکا پیش می رفتند در حالی که هم آمریکا هم انگلیس چندین طرح روشن برای خود داشتند که در صورت شکست هر کدام دیگری را بتوانند جایگزین آن نمایند.
ما به عنوان آیندگان نسل 1332 آنها را سرزنش میکنیم که چرا بینش سیاسی نداشتند چرا از روابط بین الملل آگاه نبودند چرا صفر و صد قضاوت می کردند و به صورت نسبی به وقایع توجه نمی نمودند حال اگر ما نیز مانند گذشتگان عمل کنیم هم مانند گذشتگان بی بصیرت شده ایم و هم کیفر عالمان بی عمل را میچشیم چنانکه خداوند منان فرمودند: كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُون‏ (سوره صف آیه 3)

 

 
ما را چه میشود؟؟؟ 23 مرداد روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای PDF چاپ نامه الکترونیک

زندگی به سبک پهلوانی

در تمامی مسالک و آئین های اعتقادی دنیا اعم از الهی و غیر الهی، اصولی به عنوان ارزش معرفی شده اند که عمل به آنها مورد پسند جامعه بوده و زیر پا نهادن آنها خط قرمز محسوب می شود. با مطالعه ای گذرا بر تاریخ بشر می توان بین جوامع مختلف اصولی مشترک یافت که به رغم تفاوت های ارزشی و جغرافیایی آنها، بین تمامی جوامع و ادیان مشترک اند. از جمله این ارزشها می توان به راستگویی، شجاعت، امانت داری و... اشاره نمود.

.

در فرهنگ اسلامی این اصول مشترک تحت عنوان فطرت مطرح شده اند و این گونه مورد تایید قرار گرفته که عمل به اصول فطری - که همان ارزشهای انسانی اند- خود مرحله ای از رستگاری محسوب می شود. چنانکه امام حسین (ع) آن را حداقل انسانیت و نقطه تمییز انسان از حیوان می داند: اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید. از آن جمعیت 22 هزار نفری مقابل امام حسین (ع) تنها حُر بود که به این اصول پایبندی نشان داد و رستگار شد.

در جامعه سنتی ایران این اصول بسیار پر رنگ بود و کسی که این رفتار را رعایت می نمود بسیار مورد احترام بود. شکل کامل رعایت اصول انسانی در مَسلَک پهلوانی بروز می یافت. پهلوانان جامعه بودند که اصولی چون راستگویی، درستی، جوانمردی، امانتداری، شجاعت و امثالهم را رعایت می نمودند.


در روند مبادلات فرهنگی ایران با جهان غرب اصول غیر اسلامی و غیر ایرانی به جامعه ما وارد شد که فرهنگ اصیل ما را کم رنگ کرد. حال به نظر می رسد با نگاهی ریشه ای و دقیق به فرهنگ ایرانی و اسلامی، احیای فرهنگ و ارزش های پهلوانی می تواند راه مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب باشد.


 

نکته: نزدیک 7 زور خانه در شهر شیراز وجود دارد و هیئت کشتی ای که تا کنون افتخارات زیادی برای این مرز و بوم کسب کرده و به رغم تمامی بی مهری ها همچنان به کار خود ادامه داده اند. حال بسیار ضروریست که مسئولین فرهنگی ومذهبی شهر، به کشتی و فرهنگ پهلوانی به عنوان میراث داران فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی نگاه کرده و در جهت شکوفایی آن بکوشند. مردم شیراز خود تمایلی ذاتی به این فرهنگ و این ورزش دارند و برای ترویج آن نیاز به تبلیغ خاصی نیست. تنها هموار کردن راه برای توسعه و کیفیت بخشی می تواند در بسیاری از زمینه های فرهنگی و اجتماعی از ضد ارزشهایی چون غرب زدگی و اعتیاد پیش گیری نماید.

 
بازدید رئیس صدا و سیمای استان فارس از موزه خانه زینت الملک PDF چاپ نامه الکترونیک

دوشنبه بیستم مرداد ماه 1393

خنکای صبح گاهی تابستان شیراز کم از بهار ندارد؛ آن هم در محیطی سنتی که انس با جان مردم این سرزمین دارد. خانه زینت الملک این پذیرای هفته میهمانانی ارجمند بودمهندس کشفی دوشنبه کاری خود را با بازدید از موزه خانه زینت الملک آغاز نمود. در این دیدار که آقای مهندس شواخی معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیما، ایشان را همراهی می­نمود، مقدمات تعاملات بیشتر بنیاد فارس شناسی و رسانه استانی فراهم شد. اجتماع نخبگان رسانه در موزه مشاهیر و مرکز فارس شناسی میتواند منشاء خیر زیادی گردد. در گام اول معرفی بیشتر این مجموعه در رسانه استانی مد نظر است اما آنچه  که ان شا الله در پیش روست، پیوند میان نخبگان دانشگاهی و رسانه استانی در جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم استان فارس است.
 
دومین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) PDF چاپ نامه الکترونیک
دبیرخانه دائمی شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)

دومین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی دومین نشست با موضوع "شیراز شهر مقدس" وسخنرانی دکتر سعید زاهد زاهدانی دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز برگزار شد.

این نشست  در تاریخ سوم تیرماه 1393 ساعت 14 در سالن صندوق جمعیت دانشگاه شیراز با حضور جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار گردید.

در این نشست آقای دکتر سعید زاهد با پاسخ دادن به این پرسش که مقام معظم رهبری چرا شیراز را به عنوان شهر مقدس معرفی کردند؟ به طور تخصصی به بحث درباره ی شهر مقدس و اینکه چه عواملی باعث می گردد تا شهر و جایگاهی بتواند عنوان مقدس بودن را کسب کند،پرداختند. دکتر سعید زاهد در این نشست شهر شیراز را از زمان آل بویه تا دوران جمهوری اسلامی از نظر بافت و ساختار فیزیکی، فرهنگی، اقتصادی و... با محوریت حضرت احمدبن موسی (ع) مورد نقد و بررسی قرار داد.

درپایان جلسه دکتر زاهد به پرسش هایی که از سوی حاضرین مطرح گردید،پاسخ دادند.

جلسه در ساعت 16 با ذکر صلوات پایان یافت. لازم به یادآوری است که متن کامل سخنان دکتر زاهد در مجموعه مقالات همایش سومین حرم اهل بیت(ع) به چاپ خواهد رسید.

 

این نشست با همکاری بنیاد فارس شناسی و دانشگاه شیراز برگزار شد.

 
کتاب "خوان خنده " نوشتۀ عبدالرحیم ثابت به زودی منتشر می شود. PDF چاپ نامه الکترونیک
اخبار و رویدادها

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی کتاب "خوان خنده " نوشتۀ عبدالرحیم ثابت به زودی منتشر می شود. در این پژوهش شمار در خور توجهی از تعبیرها و عبارت های طنز آمیز رایج در لهجۀ شیرازی در قالب فرهنگی خواندنی تدوین شده است. این کار حاصل سال ها توجه مؤلف به زبان مردم و یادداشت برداری مستقیم و مستمر او از محاورات ایشان است. در این کتاب، عبارت ها و تعبیر های طنزآمیز رایج در زبان مردم شیراز ثبت و ضبط و با رجوع به بیش از 60 منبع مکتوب مورد توضیح و تحلیل واقع شده است.

ادامه مطلب...
 
اولین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) PDF چاپ نامه الکترونیک
دبیرخانه دائمی شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)

اولین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی اولین نشست با موضوع "مفهوم و جایگاه حرم در منظومه تمدن اسلامی" توسط دکتر شکراله خاکرند استاد دانشگاه شیراز برگزار شد.

این نشست در تاریخ 11 خرداد ساعت 14 در سالن کنفرانس دانشگاه علوم اجتماعی با حضور جمعی از دانشجویان برگزار گردید.

در این نشست آقای دکتر خاکرند به تعریف و مفهوم اصلی واژه حرم در فرهنگ اسلامی پرداختند و در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برقرار شد.

لازم به ذکر است که متن کامل سخنرانی ایشان در مجموعه مقالات همایش سومین حرم اهل بیت (ع) به چاپ خواهد رسید.

 

این نشست با همکاری بنیاد فارس شناسی و دانشگاه شیراز برگزار گردید.

 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 44