gototopgototop

معرفی تازه های نشر

کتاب " خشت و كمارج  " منتشر شد .

این کتاب به کوشش " ايرج خسرواني " توسط بنیاد فارس شناسی و با همکاری انتشارات اديب مصطفوي  در تیراژ 1000 نسخه  چاپ و انتشار یافت .

خشت و كمارج در...

اوقات شرعی



نقشه هواشناسی فارس

نقشه گردشگری فارس

آمار بازدید کنندگان

mod_vvisit_counterکل بازدیدها339207
 12 مهمان حاضر

اهدای عضو اهدای زندگی

تجربه ای از کودتای 28 مرداد PDF چاپ نامه الکترونیک

یاد آوری از تجربه ای کهنه

28 مرداد برای ما ایرانی ها روزی فراموش نشدنی است. روزی که به وضوح چهره دول قدرت مند جهان برای ما نمایان شد و سیاستی که گروه های مختلف سیاسی در قبال آن گرفتند. از این ماجرا برداشتهای گوناگونی شده و هر کس بسته به دلبستگی های خود آن را تحلیل نموده است اما آنچه که در این ماجرا بسیار مشهود است، رقابت بین المللی بر سر ایران می­باشد. از دیر باز تا کنون، اشخاص، جوامع و دول  مختلف برای ما ایرانی ها یا بد بودند یا خوب. یا دشمن بودند یا دوست. به قول اساتید مردم شناسی تفکر اهورا و اهریمن هنوز در خاطر ایرانیان است و بر قضاوت آنها تا ثیر می گذارد این امر موجب می گردد تا قضاوت واقع بینانه از ما گرفته شود. 61 سال پیش نیز چنین حالتی رخ داد.
قدرت های بزرگ جهانی در حال جابجایی بودند. لیبرالیسم آمریکا جایگزین استعمار انگلیس در دنیا می شد و در نتیجه رقابت این دو به کشورهای ضعیف و مستعمره نیز کشیده شد. از دید عده ای این دو کشور مجموعا غرب محسوب می شده و هر دو پیوند خونی با یکدیگر دارند پس جبهه ای مشترک دارند و لذا در برابر هردو آنها یک سیاست اتخاذ کردند.
عده ای از کمونیسم و انگلیس خسته شده بودند و مخالفت آمریکا با آن دو را، همراهی با منافع ایران می دانسته و چشم امید به آمریکا بستند. اما همه اینها نگاهی صفر و صد بود کسی درست تحلیل نکرد که آمریکا در پی منافع خود است انگلیس هم همینطور. این دو در جاهایی با هم تفاهم دارند. باید دید در کجا با یکدیگر تضاد دارند. در جاهایی تضاد باید در سیاست نقاط تضاد دشمن را پر رنگ نمود نه نقاط تفاهم.
اما دشمنان ما به خوبی این مطلب را درک نمودند و نقاط تضاد ما را پر رنگ نمودند و تفاهم ها را از بین بردند. برای ما پذیرفتن دشمن دیروز اسان تر از دوست دیروز بود. نتیجه آن کودتایی بود که هیچ  طیف از ایرانی ها را به منافع خود نرساند و تنها بهره بردار این جریان آمریکا بود. جالب آنکه عده ای از دولتمردان مانند زاهدی تنها با طرح گنگ آمریکا پیش می رفتند در حالی که هم آمریکا هم انگلیس چندین طرح روشن برای خود داشتند که در صورت شکست هر کدام دیگری را بتوانند جایگزین آن نمایند.
ما به عنوان آیندگان نسل 1332 آنها را سرزنش میکنیم که چرا بینش سیاسی نداشتند چرا از روابط بین الملل آگاه نبودند چرا صفر و صد قضاوت می کردند و به صورت نسبی به وقایع توجه نمی نمودند حال اگر ما نیز مانند گذشتگان عمل کنیم هم مانند گذشتگان بی بصیرت شده ایم و هم کیفر عالمان بی عمل را میچشیم چنانکه خداوند منان فرمودند: كَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُون‏ (سوره صف آیه 3)

 

 
23 مرداد روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای PDF چاپ نامه الکترونیک

زندگی به سبک پهلوانی

در تمامی مسالک و آئین های اعتقادی دنیا اعم از الهی و غیر الهی، اصولی به عنوان ارزش معرفی شده اند که عمل به آنها مورد پسند جامعه بوده و زیر پا نهادن آنها خط قرمز محسوب می شود. با مطالعه ای گذرا بر تاریخ بشر می توان بین جوامع مختلف اصولی مشترک یافت که به رغم تفاوت های ارزشی و جغرافیایی آنها، بین تمامی جوامع و ادیان مشترک اند. از جمله این ارزشها می توان به راستگویی، شجاعت، امانت داری و... اشاره نمود.

.

در فرهنگ اسلامی این اصول مشترک تحت عنوان فطرت مطرح شده اند و این گونه مورد تایید قرار گرفته که عمل به اصول فطری - که همان ارزشهای انسانی اند- خود مرحله ای از رستگاری محسوب می شود. چنانکه امام حسین (ع) آن را حداقل انسانیت و نقطه تمییز انسان از حیوان می داند: اگر دین ندارید لااقل آزاد مرد باشید. از آن جمعیت 22 هزار نفری مقابل امام حسین (ع) تنها حُر بود که به این اصول پایبندی نشان داد و رستگار شد.

در جامعه سنتی ایران این اصول بسیار پر رنگ بود و کسی که این رفتار را رعایت می نمود بسیار مورد احترام بود. شکل کامل رعایت اصول انسانی در مَسلَک پهلوانی بروز می یافت. پهلوانان جامعه بودند که اصولی چون راستگویی، درستی، جوانمردی، امانتداری، شجاعت و امثالهم را رعایت می نمودند.


در روند مبادلات فرهنگی ایران با جهان غرب اصول غیر اسلامی و غیر ایرانی به جامعه ما وارد شد که فرهنگ اصیل ما را کم رنگ کرد. حال به نظر می رسد با نگاهی ریشه ای و دقیق به فرهنگ ایرانی و اسلامی، احیای فرهنگ و ارزش های پهلوانی می تواند راه مناسبی برای مقابله با تهاجم فرهنگی غرب باشد.


 

نکته: نزدیک 7 زور خانه در شهر شیراز وجود دارد و هیئت کشتی ای که تا کنون افتخارات زیادی برای این مرز و بوم کسب کرده و به رغم تمامی بی مهری ها همچنان به کار خود ادامه داده اند. حال بسیار ضروریست که مسئولین فرهنگی ومذهبی شهر، به کشتی و فرهنگ پهلوانی به عنوان میراث داران فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی نگاه کرده و در جهت شکوفایی آن بکوشند. مردم شیراز خود تمایلی ذاتی به این فرهنگ و این ورزش دارند و برای ترویج آن نیاز به تبلیغ خاصی نیست. تنها هموار کردن راه برای توسعه و کیفیت بخشی می تواند در بسیاری از زمینه های فرهنگی و اجتماعی از ضد ارزشهایی چون غرب زدگی و اعتیاد پیش گیری نماید.

 
بازدید رئیس صدا و سیمای استان فارس از موزه خانه زینت الملک PDF چاپ نامه الکترونیک

دوشنبه بیستم مرداد ماه 1393

خنکای صبح گاهی تابستان شیراز کم از بهار ندارد؛ آن هم در محیطی سنتی که انس با جان مردم این سرزمین دارد. خانه زینت الملک این پذیرای هفته میهمانانی ارجمند بودمهندس کشفی دوشنبه کاری خود را با بازدید از موزه خانه زینت الملک آغاز نمود. در این دیدار که آقای مهندس شواخی معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیما، ایشان را همراهی می­نمود، مقدمات تعاملات بیشتر بنیاد فارس شناسی و رسانه استانی فراهم شد. اجتماع نخبگان رسانه در موزه مشاهیر و مرکز فارس شناسی میتواند منشاء خیر زیادی گردد. در گام اول معرفی بیشتر این مجموعه در رسانه استانی مد نظر است اما آنچه  که ان شا الله در پیش روست، پیوند میان نخبگان دانشگاهی و رسانه استانی در جهت ارتقاء سطح آگاهی مردم استان فارس است.
 
دومین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) PDF چاپ نامه الکترونیک
دبیرخانه دائمی شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)

دومین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی دومین نشست با موضوع "شیراز شهر مقدس" وسخنرانی دکتر سعید زاهد زاهدانی دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز برگزار شد.

این نشست  در تاریخ سوم تیرماه 1393 ساعت 14 در سالن صندوق جمعیت دانشگاه شیراز با حضور جمعی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برگزار گردید.

در این نشست آقای دکتر سعید زاهد با پاسخ دادن به این پرسش که مقام معظم رهبری چرا شیراز را به عنوان شهر مقدس معرفی کردند؟ به طور تخصصی به بحث درباره ی شهر مقدس و اینکه چه عواملی باعث می گردد تا شهر و جایگاهی بتواند عنوان مقدس بودن را کسب کند،پرداختند. دکتر سعید زاهد در این نشست شهر شیراز را از زمان آل بویه تا دوران جمهوری اسلامی از نظر بافت و ساختار فیزیکی، فرهنگی، اقتصادی و... با محوریت حضرت احمدبن موسی (ع) مورد نقد و بررسی قرار داد.

درپایان جلسه دکتر زاهد به پرسش هایی که از سوی حاضرین مطرح گردید،پاسخ دادند.

جلسه در ساعت 16 با ذکر صلوات پایان یافت. لازم به یادآوری است که متن کامل سخنان دکتر زاهد در مجموعه مقالات همایش سومین حرم اهل بیت(ع) به چاپ خواهد رسید.

 

این نشست با همکاری بنیاد فارس شناسی و دانشگاه شیراز برگزار شد.

 
کتاب "خوان خنده " نوشتۀ عبدالرحیم ثابت به زودی منتشر می شود. PDF چاپ نامه الکترونیک
اخبار و رویدادها

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی کتاب "خوان خنده " نوشتۀ عبدالرحیم ثابت به زودی منتشر می شود. در این پژوهش شمار در خور توجهی از تعبیرها و عبارت های طنز آمیز رایج در لهجۀ شیرازی در قالب فرهنگی خواندنی تدوین شده است. این کار حاصل سال ها توجه مؤلف به زبان مردم و یادداشت برداری مستقیم و مستمر او از محاورات ایشان است. در این کتاب، عبارت ها و تعبیر های طنزآمیز رایج در زبان مردم شیراز ثبت و ضبط و با رجوع به بیش از 60 منبع مکتوب مورد توضیح و تحلیل واقع شده است.

ادامه مطلب...
 
اولین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) PDF چاپ نامه الکترونیک
دبیرخانه دائمی شیراز سومین حرم اهل بیت (ع)

اولین نشست از سلسله نشست های مقدماتی نخستین همایش علمی پژوهشی سومین حرم اهل بیت (ع) برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی اولین نشست با موضوع "مفهوم و جایگاه حرم در منظومه تمدن اسلامی" توسط دکتر شکراله خاکرند استاد دانشگاه شیراز برگزار شد.

این نشست در تاریخ 11 خرداد ساعت 14 در سالن کنفرانس دانشگاه علوم اجتماعی با حضور جمعی از دانشجویان برگزار گردید.

در این نشست آقای دکتر خاکرند به تعریف و مفهوم اصلی واژه حرم در فرهنگ اسلامی پرداختند و در پایان نیز جلسه پرسش و پاسخ برقرار شد.

لازم به ذکر است که متن کامل سخنرانی ایشان در مجموعه مقالات همایش سومین حرم اهل بیت (ع) به چاپ خواهد رسید.

 

این نشست با همکاری بنیاد فارس شناسی و دانشگاه شیراز برگزار گردید.

 
نشست ادبی ، تاریخی (جهرم در شاهنامه) برگزار شد. PDF چاپ نامه الکترونیک
مراکز شهرستان شناسی

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر نامی و حماسه سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت هفته میراث فرهنگی و گردشگری ، به همت مرکز جهرم شناسی و انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان جهرم با همکاری روابط عمومی شهرداری جهرم نشستی ادبی تاریخی تحت‌عنوان (جهرم در شاهنامه) در اردیبهشت ماه با حضور چشم گیر شعرا ، اساتید ، دانشجویان ، اعضاء انجمن های شعر و ادب ، اصحاب فرهنگ و ادب و هنر ، رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری فارس ، شهردار جهرم ، رئیس و برخی از اعضای شورای اسلامی شهر جهرم ، رئیس اداره بهزیستی شهرستان جهرم ، مدیر دانشجویی دانشگاه جهرم و ... در محل شهربازی جهرم برگزار گردید.

در این مراسم دکتر مصطفی ندیم عضو هیات علمی دانشگاه شیراز پیرامون ابیات شاهنامه که در آن از جهرم یاد شده است سخنانی را ایراد نمود. دکتر ندیم بیان کرد: نخستین یادآوری جهرم در شاهنامه  مربوط به دوران اسکندر مقدونی است و سپس مربوط به شورش مهرک نوشزاد جهرمی  بوده است. استاد دانشگاه شیراز گفت : فردوسی در شاهنامه برای پنجمین بار نام جهرم را با یادآوری باربد، موسیقیدان معروف جهرم

ادامه مطلب...
 
مرکز اقلید شناسی افتتاح شد PDF چاپ نامه الکترونیک
شهرستان شناسی

به گزارش روابط عمومی بنیاد فارس شناسی در پی جلسه ای که در مورخ پنج شنبه 1 خرداد ماه در سالن اجتماعات فرمانداری اقلید برگزار شد، مرکز اقلید شناسی افتتاح گردید.

این جلسه با حضور  آقای صادق کریمی فرماندار شهرستان، حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق طالبی امام جمعه اقلید، اعضای شورای اداری شهرستان، برخی از اساتید و فرهنگیان شهرستان و دکتر طبیعی مدیرعامل بنیاد فارس شناسی تشکیل شد.

در این جلسه پس از قرائت قرآن کریم ابتدا حجت الاسلام محمد صادق طالبی امام جمعه اقلید سخنانی را درباره صبغه ی فرهنگی شهرستان بیان کردند، سپس آقای کریمی فرماندار شهرستان  ضمن بیان پیشینه تاریخی و جاذبه های فراوان فرهنگی، مذهبی و توریستی شهرستان گفت: این مرکز، مرکزی نوپاست که باید سایر ادارات شهرستان بویژه شورای اسلامی و خیرین محلی از آن حمایت کنند.

وی گفت : دستگاه های علمی و فرهنگی شهرستان بویژه دانشگاه ها، آموزش و پرورش، دانشگاهیان و فرهنگیان  نیز باید عضو این مرکز باشند و در این مرکز فعالیت نمایند.

ادامه مطلب...
 
پیشینه تاریخی استان فارس PDF چاپ نامه الکترونیک
فارس شناسی

پیشینه تاریخی استان فارس

وجه تسمیه

از آنجايى كه سرزمين فارس در گذشته ميهن اصلى شاهان هخامنشى و به عنوان نخستين خاستگاه آنان بوده است كه وجود آتشكده زرتشت، تخت جمشيد، پاسارگاد و تخت رستم و غيره شاهد اين مدعاست، يونانيان اين ايالت را پرسيس و اروپاييان به تقليد آنها تمام مملكت ايران را پارس يا پرشيا می ‏خواندند.

به استناد گفته ‏هاى هرودت كه با كتيبه ‏هاى داريوش اول مطابقت دارد، آريايى ‏ها پس از ورود به ايران به دوازده قبيله تقسيم شده‏اند كه از جمله اين قبايل «پارس‏ها» بوده‏اند كه در جنوب ايران سكونت داشتند.

بدين ترتيب، نام فارس (معرب پارس)، برگرفته از قوم ساكن در اين منطقه می ‏باشد، و ايرانيان سرزمين خود را ايران و زبان خود را فارسى ناميدند و با اين نامگذارى خاطره استان باستانى هخامنشيان، يعنى استان جنوبى كه امروزه فارس ناميده می ‏شود را نگاه داشته‏ اند.

استان فارس در عهد باستان

استان فارس يكى از استان‏هاى مهم ايران است كه داراى سوابق تاريخى كهن از دوران پيش از اسلام می ‏باشد و آثار تاريخى موجود در اين استان به ويژه در تخت جمشيد، پاسارگاد، تخت رستم، آتشكده‏ى زردشت و غيره شاهد اين مدعاست. پارس ميهن اصلى شاهنشاهان هخامنشى و نخستين خاستگاه ايشان بوده است.

ادامه مطلب...
 
<< ابتدا < قبلی 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعدی > انتها >>

صفحه 1 از 44